Wat kun je zélf doen tegen werkstress

16-05-2019

Werkstress is niet iets dat je zomaar overkomt. Al lijkt dat soms wel zo. Je kunt zelf het nodige doen om te voorkomen dat het ervaren van hoge werkdruk uitloopt op het ontwikkelen van werkstress. Bij tijdig ingrijpen, voorkom je veel klachten.

 Kom op tijd in actie

Zorg dat je op tijd uitrust. Neem je pauzes en neem je vakantiedagen tijdig op. Als je merkt dat het je teveel wordt, trek dan aan de bel. Mensen kunnen doorgaans niet zien dat je werkdruk te hoog is.

Signalen

Een aantal signalen dat je werkdruk te hoog wordt zijn: je bent vaker ziek, krijgt last van slapeloosheid, je bent meer prikkelbaar, piekert veel en voelt je opgejaagd en bent vaak moe.

Leefstijl

Kijk ook eens naar je leefstijl. Slaap je voldoende, eet je gezond en beweeg je genoeg? Allemaal factoren die bijdragen aan je stressbestendigheid. Weet je niet goed hoe je dit kunt verbeteren? Vraag eens een gesprek aan bij je huisarts. Meestal heeft hij/zij een praktijkondersteuner die je hierbij kan helpen.

Overzicht creëren

Zorg verder op het werk dat je je tijd goed inplant. Dat je overzicht krijgt en houdt op je werk(plek). En zeg ook eens “nee” tegen klussen. Niet alles hoef je meteen uit te voeren. Een groot deel van je werk kun je inplannen. Kijk ook eens naar je timemanagement. Hoe beter dit is, hoe meer plezier en voldoening je uit je werk kun halen.